Ceritera Insan Biasa

Sedikit coretan yang ingin aku kongsikan bersama..

Tuesday, January 26, 2010

~~~Permata Pak Teh~~~

-Situasi pertama-


Pukul 10.00 malam..

'Pak teh..nak main game..yusri da lama tak main game'

Itulah ayat yang biasa dia gunakan untuk mendapat kebenaran aku bermain game walaupun kejap tadi dia baru je main game kat laptop pak usunya..

'Pak teh nak sembahyang jap (solat isya')..pasni baru bole main ye..jawabku..
'Pas pah tek semayang yusri main ye'..
'Ok'

Lepas je aku abis solat dia pun terus masuk bilik aku dan berkata :

'Pak teh da semayangkan, bagila yusri main game'..dia meminta..
'Yus dah sembahyang tak tadi?'..aku menukar tajuk perbualan..
'Dah..dengan atok'..jawabnya selamba..
'Sembahyang apa dengan atok?'
'Yusri semayang subuh dengan atok'

Nampak sangat bohong aku budak ni..
Tapi takpe aku layan je..

'Yus ngaji tak tadi dengan nenek?'
'Tak ngaji pun..nenek g masjid'
'Patutlah nenek takde..nenek g masjid rupanya..kerja rumah da siap?'
'Cane nak buat nenek takde'..dengan yakin dia menjawab..

Aku pun terdiam sebentar..
Dalam fikiran aku nak je bagi dia main game..
Tapi tiba-tiba dia cakap:

'Pak teh..nak buat kerja rumahla'

Aik..rajin pulak dia ni..hehe..

'G amek buku sekolah..pak teh teman yusri buat keje'
'ok!'

Aku pun menemani yusri membuat kerja sekolahnya sebanyak 2 muka surat..
Setengah jam jugakla aku teman dia buat kerja..
Da settle buat kerja rumah baru aku bagi dia main game..

-Situasi kedua-


Pukul 7.40 malam..
Aku nak menunaikan solat maghrib..

'Adik kuar jap..pak teh nak solat'
'ok'

Aku pun meneruskan solatku..
Tiba-tiba adik masuk bilik aku..
Sambil ditangannya aku terlihat ada telekung..
Aku memang tak boleh nak mengelak sebab adik lalu dihadapan aku..

'Pak teh..pakaikan'..adik meminta tolong..

Cane ni..aku da pun solat detik hatiku..
Takkan nak batalkan..
Aku teruskan solatku..

Dalam masa yang sama aku tengokla cane adik berusaha untuk memakai telekungnya..
Mula-mula dia pakai terbalik..

'Tolongla pak teh'..sambil adik menarik kainku..

Aku tetap meneruskan solatku sambil berdoa didalam hati agar dia tau cara nak memakai telekung tu..
Bangun je dari sujud aku tengok adik dah pun memakai telekungnya..
Lega aku tengok..

Abis je aku menunaikan solat aku ajar adik rukuk, sujud dan duduk tahiyat akhir..
Selepas dia memberi salam terus dia buka telekung dia..
Selepas tu dia berlari ke luar.

'Adik da semayang dengan pak teh'..jerit adik kepada abangnya..

2 minit selepas itu adik datang lagi ke bilikku..

'duduk sini dik..kita doa dulu'

adik pun mengaminkan doa-doa yang aku baca..

Pengajaran dari ceritaku ini:


Bagi sesiapa yang sudah pun mempunyai anak termasuk anak buah sekalipun maka ajarlah mereka kewajiban sebagai seorang Islam..
Ajarkan mereka solat, mengaji dan sebagainya..
Walaupun ibu bapa mereka dah menghantar mereka ke tadika untuk belajar tapi ulangkaji balik bersama mereka agar mereka tidak lupa..
Walaupun mereka tak suka belajar tapi gunakan paksaan agar itu menjadi rutin harian dalam hidup mereka..
Hidup mereka hanya untuk makan, main dan tidur..
Itulah otak mereka mampu berfikir ketika di usia semuda itu..

"Anak-anak ibarat kain putih..Ibu bapalah yang mencorakkan mereka samaada dengan warna putih, hitam atau pun pelangi"